Vakuutusyhtiö Varman saavutettavuustyö: ”Suunnittele kaikille” on inspiroiva periaate

Keskinäisen työeläkevakuutusyhtiö Varman saavutettavuustyössä kunnianhimo on ollut korkealla alusta asti. Auditoinneista saatiin heti hyvä työkalu saavutettavuustyön tekemiseen.

Vaikka lainsäädäntö määrittelee saavutettavuustyön aikataulun ja toteutustason, Varmassa haluttiin asettaa heti rima korkealle. Tavoitteena oli, että asiat tulevat kerralla tehtyä oikein ja tekijät oppivat tekemästään.

Varman ote saavutettavuustyöhön onkin vahvasti kouluttava, ja ulkopuolisten tekemät auditoinnit ovat pysyvä osa projektia. Uusista saavutettavuussovelluksista tehdään aina sisäinen ohjeistus, joka vie opittua eteenpäin.

Mikko Kuivalainen näkee saavutettavuuden edistämisen kokonaisvaltaisena työnä, jolla tehdään parempaa palvelua.

Saavutettavuusdirektiivin vaatimukset tulivat Varmalle hyvään aikaan. Verkkopalvelun etusivun uudistus oli edessä ja saavutettavuus tarjosi uusia työkaluja suunnittelutyöhön.

Brändiväri sai kyytiä

Uudistuksen yhteydessä käsittelyyn joutui Varman vaaleanpunainen brändiväri, jonka kontrasti todettiin saavutettavuuden näkökulmasta riittämättömäksi.

”Uuden pinkin kanssa sivuston käyttökokemus on kuin ’olisi saanut uudet silmälasit’”, kuten puna-vihersokea Kuivalainen kuvaa omaa kokemustaan.

Seuraavaksi työn alle pääsevät sivustolla käytettävät kuvat ja opastusvideot, jotka mahdollisesti vaativat uudenlaista lähestymistä saavutettavuuden toteutumiseksi.

Varmalle saavutettavuus on hyvää palvelua

Varmalaiset kokevat työn ennen kaikkea hyvän sisällön ja käyttöliittymän suunnitteluna. Esimerkiksi kaikki jo tehty saavutettavuustyö on osoittautunut myös hyväksi verkkosivun hakukoneoptimoinniksi, joka parantaa sivuston löytymistä Googlesta. Hyvin tehty sisältö palvelee monella tasolla.

Projekti on ollut oppimismatka, jota ei ole tarvinnut tehdä yksin. Kuivalainen kehuu hyvin verkostoitunutta suomalaista ’saavutettavuusjengiä’.

Aiheen ympärille perustetussa Facebook-ryhmässä näkee, kuinka samankaltaisten haasteiden parissa ihmiset ovat, ja kuinka kipukohdat ovat kaikille yhteisiä. Muiden kysymyksistä oppii ja itse saa apua tarvittaessa.

Projektia on Varmassa pidetty ammatillisesti hienona ja kokonaisvaltaisena työnä.

”Kun yhdenvertaisuutta pääsee toteuttamaan näin, kokee tekevänsä työtä, jolla on merkitystä.”

Uudistuksen yhteydessä käsittelyyn joutui Varman vaaleanpunainen brändiväri, jonka kontrasti todettiin saavutettavuuden näkökulmasta riittämättömäksi