Selkokielinen oikeutesi-sivu

Lain mukaan jokaisella ihmisellä on oikeus antaa palautetta verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisijalle, jos verkkosivut tai mobiilisovellus eivät ole saavutettavat. Saavutettavat verkkosivut löytyvät helposti. Niitä on helppo ymmärtää ja käyttää.

Keitä laki saavutettavuudesta koskee?

Laki saavutettavuudesta koskee kaikkia kuntia ja valtion viranomaisia. Siis esimerkiksi Kelan, poliisin ja Helsingin kaupungin verkkosivujen ja mobiilisovellusten pitää olla saavutettavia.

Laki koskee myös esimerkiksi pankkeja, vakuutusyhtiöitä ja postia. Lisäksi laki koskee monia järjestöjä.

Katso lisätietoja, keitä laki verkkosivujen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta koskee (sivut ovat yleiskieliset).

Mistä asioista voit antaa palautetta?

Voit antaa palautetta verkkosivujen tai mobiilisovellusten ongelmista, jotka liittyvät saavutettavuuteen. Saavutettavuuteen liittyvä ongelma voi olla esimerkiksi se, että et pysty täyttämään verkkolomaketta tai että videossa ei ole tekstitystä.

Jos et voi käyttää verkkosivuja tai mobiilisovellusta saavutettavuuteen liittyvän ongelman vuoksi, voit pyytää verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisijalta sisältöä sinulle sopivassa muodossa.

Esimerkiksi jos et voi täyttää verkkolomaketta, voit pyytää, että saat hoitaa asian puhelimessa.

Voit myös kysyä verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisijalta, miksi verkkosivuilla tai mobiilisovelluksessa on saavutettavuuteen liittyviä ongelmia.

Miten annat palautteen?

Anna palaute suoraan verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisijalle. Lähetä palaute sivuilta tai sovelluksesta löytyvällä lomakkeella tai sähköpostilla.

Jos annat palautteen omalla nimelläsi, verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisijan pitää vastata sinulle kahden viikon kuluessa.

Voit antaa palautetta myös nimettömänä. Silloin verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisijan ei tarvitse vastata sinulle, mutta sen pitää silti ottaa huomioon palautteesi.

Entä jos palaute ei auta?

Jos verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisija ei vastaa palautteeseen tai jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit tehdä kantelun Etelä-Suomen aluehallintovirastoon (avi).

Avi valvoo, että viranomaisten verkkosivut ja mobiilisovellukset ovat saavutettavia eli helppoja käyttää ja ymmärtää. Voit tehdä aville kantelun, jos

  • verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisija ei noudata lakia saavutettavuudesta
  • verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisija ei ole vastannut sinulle kahden viikon aikana
  • verkkosivuilla ei voi antaa palautetta
  • verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisija ei ole antanut sisältöä sinulle sopivassa muodossa, vaikka olet pyytänyt sitä.

Tee saavutettavuuskantelu tai pyydä selvitystä

Avissa neuvotaan, mitä sinun kannattaa tehdä.

Kantelun perusteella avi voi esimerkiksi kertoa verkkosivujen julkaisijalle, miten saavutettavuuteen liittyvä ongelma pitäisi korjata.

Voit pyytää apua verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisijalta

Sinulla on oikeus saada apua ja neuvoja, kun käytät viranomaisten verkkosivuja tai mobiilisovellusta.

Jos sinulla on ongelmia verkkosivujen tai mobiilisovelluksen  käytössä, ota ensin yhteyttä siihen viranomaiseen, joka on julkaissut verkkosivut tai mobiilisovelluksen.

Viranomaisten verkkosivuilla pitää olla yhteystieto, josta voit pyytää apua.