Sivuston saavutettavuus vaatii paljon työtä, mutta lopputulos palkitsee tekijän ja käyttäjän

Saavutettavat verkkopalvelut ovat muutakin kuin selkeää tekstiä ja tekniikkaa

Hämeenlinnan kaupungissa havahduttiin verkkosisältöjen saavutettavuuteen vuonna 2015, kun silloisia verkkosivuja oltiin uudistamassa responsiivisiksi. Verkkotoimitukseen otti tuolloin yhteyttä näkövammainen tohtoriopiskelija, joka teki osana väitöskirjatyötään julkishallinnon verkkosivujen auditointeja. Auditoimme sivut yhdessä hänen kanssaan ja teimme tarvittavat saavutettavuuskorjaukset silloisille sivuille.

Hämeenlinna heräsi asiaan jo vuonna 2015

Kun laki saavutettavista verkkopalveluista alkoi häämöttää taivaanrannassa velvoittavana, Hämeenlinnassa olimme hereillä, sillä meillä oli jo kokemusta saavutettavien sivujen rakentamisesta ja niiden auditoinnista. Näin ollen uusimpia sivujamme kilpailuttaessa edellytimme vahvan tietoturvaosaamisen lisäksi tarjoajilta myös saavutettavuuden osaamista. Päädyimme tuottamaan sivut WordPressillä, ja palveluntarjoajaksi valitsimme jyväskyläläisen Valu Digital Oy:n. Hämeenlinnan kaupungin verkkosivut uudistettiin tammikuussa 2018 ja ne toteutettiin tuolloin saavutettavuuslain vaatimusten mukaisesti. Sivujen toimivuutta testasimme teknisesti useaan otteeseen eri puhelinmalleilla, tableteilla ja tietokoneella. Sivustolla korjattiin teknisesti muun muassa värien kontrastia, linkkien värityksiä ja sisältörakenteen navigaatiotasekä html-upotuksia. Teknisesti sivu rullaa eteenpäin nyt AA-tason saavutettavana ja auditoimme sivuamme viikoittain erillisellä auditointityövälineellä. Siltä osin homma on hanskassa, mutta..

Oletko aina tehnyt Word-tiedostosi väärin?

Teknisesti hyväksi auditoidun sivuston voi helposti pilata, kun tuottaa sinne ei-niin-saavutettavia sisältöjä. Siinähän meillä Hämeenlinnassa keskisuurena kaupunkina onkin sitten riittänyt haasteita jo vuoden päiviksi ja edelleen työ jatkuu. Vuosi sitten talvella huokailimme viestintäyksikössä satojen verkossa olevien pdf:in äärellä, kun auditointityöväline tarrautui niihin merkaten ne ei-saavutettaviksi. Mietimme mitä tehdä podcasteille, joita olimme juuri alkaneet tuottaa, ja kuka ehtii niitä litteroida ja voi ei, kun videoitakin on tekstittämättöminä sivustollamme kymmenittäin.

Tartuimme härkää sarvista ja lähdimme sekä siivous- että koulutustalkoisiin. Siivosimme puolen vuoden aikana sivustoltamme pois videot, joissa ei ole tekstitystä tai tekstitimme niitä tarvittavin osin uudestaan. Naputtelimme koronakesän aikana etätöissä kolmannen osapuolen kartta- ja some-upotuksiin titlejä ja tarkastelimme lukuisien tiedostojen helppokäyttöisyyttä. Päätimme, että monituntisia valtuustokokousten videointeja emme toistaiseksi tekstitä emmekä tuota niihin viittomakielen tulkkausta, sillä siihen työhön ei kaupungilla ikävä kyllä ole resurssia.

Sisältö saavutettavaksi siellä missä se tuotetaan

Koska kaupunki tuottaa joka päivä lukuisia uusia tiedostoja, ainoa keino saada ne saavutettaviksi oli lähteä tiedostojen syntysijoille ja kouluttaa henkilöstö tuottamaan tiedostoja saavutettavina. Avuksi ostimme koulutusta henkilöstöllemme hämeenlinnalaiselta Avu Oy:ltä. Noin parisataa kaupungin hallinnon työntekijää on istunut Teams-luurein opiskelemassa kuinka Wordiin tehdään väliotsikot koneluettavasti, miten kuvat alt-tekstitetään ruudunlukulaitteiden ymmärtämiksi ja kuinka taulukoiden lukemisjärjestyksen tulee olla looginen. Moni asia on ollut entuudestaan tuttu ja palautunut Wordin opiskelun alkuajoilta mieleen, mutta paljon on tullut uuttakin tietoa. Helppokäyttöisten tiedostojen tuottaminen ja tarkistaminen on nyt jokaisen arkinen työtehtävä.

Lomake kerrallaan kohti digitavoitetta

Korjattavaa meillä vielä riittää vielä muun muassa asiointilomakkeissa, joista suuri osa on vielä täytettäviä ja tulostettavia pdf-lomakkeita. Osana kaupungin digitalisaatioprosessia kaikki noin 200 asiointilomaketta pyritään tuottamaan kokonaan sähköisinä vuoden 2021 aikana. Kaiken kaikkiaan saavutettavuudesta on tullut ja tulee päivä päivältä vahvemmin osa jokaisen perustyötä. Samalla kun tuottaa asiakirjan, tarkistaa jo tehdessään sen saavutettavuuden, korjailee puutteet ja helpottaa siten kaikkien verkonkäyttäjien elämää. Selkeät sisällöt täyttävät saavutettavuuslain vaatimukset, mutta ennen kaikkea hyödyttävät meitä kaikkia, kun etsimme tietoa kauniin ja monipuolisen kaupunkimme tarjoamista palveluista.

Lue lisää hameenlinna.fi/saavutettavuusseloste

 

AIKAJANA 2014 - sivuston uusimisen kilpailutuksen aloitus 2015 - sokea tohtoriopiskelija auditoimaan lähtötilannetta 2016 - ensimmäisen saavutettavan sivuston tuottaminen 2018 - WCAG:n AA-tason täyttävän sivuston julkaisu 2019 - videoiden tekstitys ja poistaminen 2020 - kolmannen osapuolen kartta- ja some-upotusten saavutettavuus; saavutettavien tiedostojen tuottamisen koulutus 2021 - asiointilomakkeiden sähköistys ja saavutettavuus

 

 

 

Kirjoittaja

Kaisa Paavilaisen henkilökuva

Kaisa Paavilainen

 

Verkkotoimittaja
Hämeenlinnan kaupunki

Katso myös nämä

Digipalveluiden tekninen saavutettavuus on parantunut, mutta selkokielisten sisältöjen kysyntä on entisellään

Lue edellinen

Aluehallintovirasto on käynnistänyt digipalvelujen saavutettavuuden kattavan valvonnan

Lue seuraava