Sormi osoittaa kannettavan tietokoneen näyttöä.

Pienikin panostus saavutettavuuteen tekee palvelusta käyttäjälähtöisemmän

Saavutettavuusvalvonnassa oli kesällä 2023 töissä kaksi saavutettavuusasiantuntijaa Vellamo Paananen ja Eveliina Heino. Haastattelimme heitä kesän tunnelmista ja sen myötä selvisi, että he ovat tehneet mielenkiintoisia havaintoja erityisesti yksinkertaistetun valvonnan tuloksista.

Vellamo ja Eveliina kummatkin opiskelevat Metropolian ammattikorkeakoulussa. Vellamo opiskelee digitaalista muotoilua ja Eveliina puolestaan ohjelmistotuotantoa tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelmassa.

Mitä odotuksia teillä oli kesälle?

Eveliina kommentoi, että odotuksena oli päästä oppimaan lisää saavutettavuudesta ja tutustua saavutettavuusvalvonnan yksikössä tehtävään työhön. ”En tiennyt mitä kaikkea yksikön tehtäviin kuuluu ja onkin ollut mielenkiintoista päästä näkemään, miten monipuolista työtä täällä tehdään.”

Myös Vellamolla oli samoja ajatuksia kesän suhteen ”Odotin, että pääsen näkemään, miten saavutettavuutta valvotaan. Halusin myös kehittyä saavutettavuuden osaajana ja syventyä digipalvelulain vaatimuksiin. ”

Mitä te teitte saavutettavuusvalvonnassa?

”Kesä alkoi kattavalla perehdytyksellä ja työtehtäviin tutustumisella” kommentoi Eveliina heti alkuun.

Vellamo puolestaan kertoi mistä heidän arki kokonaisuudessaan koostui. ”Valvoimme digipalvelulain noudattamista tarkastamalla lain piiriin kuuluvien palveluntarjoajien verkkosivustoja. Teimme yksinkertaistettua valvontaa, jossa osa tarkastusprosessista on automatisoitu ja osa tehdään asiantuntijatyönä. Tehtävämme oli tarkastaa kesän aikana yhteensä noin 300 sivustoa, joten käytimme siihen suurimman osan ajasta.”

Eveliina kertoi, miten he tekivät tarkastuksia ja miten Salvia-ohjelmistoa hyödynnettiin siinä. ”Käytännössä etsimme valvontaan valituilta toimijoilta sopivia palveluita tarkastettavaksi, lähetimme ilmoituksia, teimme itse tarkastuksia ja lähetimme tarkastusraportteja. Tarkastuksissa hyödynnetään Salvia-ohjelmistoa, jonne voidaan syöttää palvelusta valittujen yksittäisten verkkosivujen osoitteet. Salvia luo tarkastuksesta automaattisen raportin. Salvialla tehtävän tarkastuksen lisäksi verkkosivuilta tarkastetaan manuaalisesti muun muassa onko kuville annettu tekstivastineita ja onko sivustolla käytetty otsikkoelementtejä. Manuaalisesti tehdyistä havainnoista muotoillaan saatekirje, joka lähetetään palveluntarjoajalle Salvian raportin kanssa.”

Yllättikö työssä jokin asia?

Eveliinan yllätti miten kattavaa ja monipuolista työtä saavutettavuusvalvonnassa tehdään ”Saavutettavuusvalvonnan yksikkö on melko pieni, mutta silti valvontaa tehdään todella laajasti ja lisäksi käsitellään monenlaisia yhteydenottoja ja kanteluita sekä tuotetaan webinaareja ja koulutusmateriaaleja. Huikeasti osaamista, innovointia ja tehokkuutta pienessä yksikössä.”

Vellamon mielestä yllättävintä oli puolestaan se, kuinka kivaa töissä voi olla. ”Valvonta- ja tarkastustyö saattaa kuulostaa aika puisevalta, mutta oikeasti työ on ollut tosi kiinnostavaa. Verkkosivuilta löytyy välillä jännittäviä ratkaisuja, ja on ollut virkistävää nähdä niin laajasti erilaisia toteutuksia. Avin ja saavutettavuusvalvonnan yksikön työkulttuuri on myös ollut todella lempeä ja inhimillinen, ja saimme erittäin kattavan perehdytyksen, vaikka kyseessä olikin vain kesätyö. Toki odotinkin avista vain hyvää, mutta silti odotukseni ylittyivät.”

Nousiko valvonnassa esiin jotain toistuvaa tai kiinnostavaa teemaa?

Eveliina kertoi että ”Tarkastuksia tehdessä on tullut kiinnitettyä huomiota sivustoilla navigoinnin helppouteen ja ylipäätänsä sivustojen selkeyteen, vaikka se ei kuulu varsinaisesti yksinkertaistetussa valvonnassa tarkastettaviin asioihin. Jos valikot muuttuvat erinäköisiksi jokaisella sivulla ja lisäksi ei pysty näkemään missä kohtaa sivustolla on menossa, on palvelun käyttö hyvin raskasta.”

Itse valvonnassa toistuvana teemana Eveliina on huomannut, miten pienilläkin asioilla voisi parantaa palvelun saavutettavuutta. Esimerkiksi jo yksittäisten tekstivastineiden tai kontrastipuutteiden korjaaminen voisi tehdä suurenkin eron saavutettavuuden kannalta.

Vellamon mielestä kiinnostavaa on ollut, kuinka usein saavutettavuuspuutteet syntyvät siitä, ettei käytetä HTML:n peruselementtejä oikein. ”Usein esimerkiksi otsikot ja listat on saatettu tehdä jollain vaihtoehtoisella tavalla, joka ei ole saavutettava. Pienillä muutoksilla sivustojen sisällöt olisivat paremmin kaikkien käytettävissä.”

Mitkä ovat tunnelmat kesän lopussa?

Kumpikin kommentoi, että kesä on mennyt nopeasti ja jopa liian nopeasti.

”Tuntuu, että on oppinut paljon uutta saavutettavuudesta ja kivassa porukassa on ollut mukava työskennellä. ” kommentoi Eveliina.

Myös Vellamolla on samoja ajatuksia. ”Olen saanut tehdä kiinnostavia asioita ja työ on tuntunut merkitykselliseltä. Opin tänä kesänä paljon uutta WCAG-kriteereistä ja testausmenetelmistä, mutta myös esimerkiksi valtionhallinnon toiminnasta. Kesätyö saavutettavuusvalvonnassa vahvisti omaa ajatusta siitä, että haluan tehdä työtä parempien digipalvelujen puolesta.”

Millaisia terveisiä lähettäisitte palveluntarjoajille tai -käyttäjille?

Eveliinan terveiset menevät palveluntarjoajille. ”Palveluntarjoajille haluaisin sanoa, että saavutettavuuteen kannattaa panostaa riippumatta siitä kuuluuko esimerkiksi digipalvelulain velvoitteiden piiriin vai ei. Kun kaikki tarjotut materiaalit ja palvelut ovat saavutettavia, niin se on sekä palveluntarjoajan että käyttäjien eduksi.”

Myös Vellamo lähettää terveiset palveluntarjoajille. ”Palveluntarjoajille haluaisin sanoa sellaisia terveisiä, että muistakaa ajatella kaikkia käyttäjiä! Toivon myös, että organisaatioissa nähtäisiin saavutettavuuden edistäminen positiivisena asiana.”

Katso myös nämä

Saavutettavuus ja digipalvelulain vaatimukset verkkokoulutusta on päivitetty

Lue edellinen

Kansainvälisen finanssialan toimijan on noudatettava digipalvelulakia Suomessa toimiessaan

Lue seuraava