Etusivu: Saavutettavuusvaatimukset
Etusivu: Saavutettavuusvaatimukset
Valikko

Laissa digitaalisten palvelujen tarjoamisesta eli digipalvelulaissa on eräille palveluille palvelukohtaisia lisävaatimuksia ja velvoitteita. Lisävaatimukset ja -velvoitteet koskevat seuraavia kuluttajille suunnattuja digitaalisia palveluja: verkkokaupat, sähkökirjat, osa henkilöliikenteen ja pankkien palveluista sekä audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelut ja viestintäpalvelut. Palvelujen pitää olla digipalvelulain saavutettavuusvaatimusten mukaisia siirtymäajan jälkeen, 28.6.2025 lähtien. Velvoitteet tulevat EU:n esteettömyysdirektiivistä ja tarkoituksena on edistää ihmisten yhdenvertaisuutta digitalisoituvassa yhteiskunnassa.

Palvelukohtaiset lisävaatimukset

Edellä mainittujen eli digipalvelulain 3 a luvun piiriin kuuluvien palvelujen pitää täyttää yleiset saavutettavuusvaatimukset ja velvoitteet, joista säädetään digipalvelulaissa. Näistä vaatimuksista kerrotaan Digipalvelulain vaatimukset -sivulla . Sen lisäksi digipalvelulain 3 a luvussa säädetään velvoitteista ja palvelukohtaisista lisävaatimuksista, jotka näiden tiettyjen palvelujen tulee täyttää.

Palvelukohtaisista lisävaatimuksista on säädetty tarkemmin valtioneuvoston asetuksessa  (Ulkoinen linkki). Seuraavassa on tietoa palvelukohtaisista lisävaatimuksista ja saavutettavuusselosteeseen liittyvistä lisävelvoitteista.

Lisävaatimus verkkokaupalle

Palveluntarjoajan on annettava tietoa verkkokaupassaan olevien tuotteiden ja palvelujen esteettömyydestä ja saavutettavuudesta, jos kyseisistä tuotteista ja palveluista vastuussa oleva talouden toimija, esimerkiksi valmistaja tai maahantuoja, on toimittanut nämä tiedot.

Lisävaatimus sähkökirjoille

Sähkökirjojen on oltava saavutettavia siten, että niitä voidaan lukea ja käsitellä. Tämä tarkoittaa, että palveluntarjoajan on sähkökirjoja tarjotessaan varmistettava, että:

  1. ääntä ja tekstiä sisältävä sähkökirja tarjoaa synkronoitua tekstiä ja ääntä
  2. sähkökirjan digitaaliset tiedostot eivät estä avustavan teknologian moitteetonta toimintaa
  3. käyttäjällä on valintojensa mukaan pääsy sisältöön ja mahdollisuus navigointiin tietosisällössä ja näkymässä, dynaaminen näkymä mukaan luettuna, ja että valittu sisältö esitetään selkeällä ja joustavalla tavalla
  4. sisällön vaihtoehtoiset esittämistavat ja sisällön toiminta yhdessä eri avustavien teknologioiden kanssa on toteutettu siten, että sisältö on havaittavissa, ymmärrettävissä, hallittavissa ja toimivaa
  5. sähkökirjojen esteettömyysominaisuuksista tarjotaan tietoa metadatan avulla niin, jotta kirjat on helpompi löytää
  6. digitaalisten oikeuksien hallintamenetelmät eivät estä esteettömyysominaisuuksien toimintaa.

Lisävaatimus kuluttajien pankkipalveluille

Tarjotessaan kuluttajapankkipalveluja palveluntarjoajan on varmistettava, että palvelujen tarjoamista koskevat tiedot ovat ymmärrettäviä Euroopan neuvoston kieliä koskevan yhteisen eurooppalaisen viitekehyksen B2-tason kielivaatimusten mukaisesti.

Lisävaatimus viestintäpalveluille

Lisävaatimuksena viestintäpalvelujen on tarjottava:

1) reaaliaikainen tekstitysominaisuus puheviestinnän lisäksi;

2) täydelliset interaktiivisuusominaisuudet, kun puheviestinnän lisäksi tarjotaan videokuvaa.

Lisävaatimuksia sovelletaan henkilöiden välisiin viestintäpalveluihin.

Lisävaatimus audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoaville palveluille

Lisävaatimukset audiovisuaalisiin sisältöpalveluihin pääsyn tarjoavissa palveluissa ovat:

  1. tarjottava sähköisiä ohjelmaoppaita, jotka ovat helposti havaittavia, hallittavia, ymmärrettäviä ja toimintavarmoja, ja sisältävät tietoa esteettömyysominaisuuksien saatavuudesta;
  2. varmistettava, että audiovisuaalisten sisältöpalvelujen esteettömyysominaisuudet välitetään kaikilta osin riittävän laadukkaina ja tarkasti esitettyinä sekä äänen ja videon kanssa synkronoituina ja siten, että käyttäjä voi hallita niiden esittämistä ja käyttöä.

Saavutettavuusselosteeseen liittyvät lisävelvoitteet

Digipalvelulain soveltamisalaan kuuluvissa palveluissa tulee olla saavutettavuusseloste, jossa kuvataan palvelun saavutettavuuden tila. Lisäksi saavutettavuusselosteelta tulee löytyä alla olevat tiedot seuraavien kuluttajille suunnattujen digitaalisten palvelujen osalta: verkkokaupat, sähkökirjat, osa henkilöliikenteen ja pankkien palveluista sekä audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelut ja viestintäpalvelut.

  • Yleinen kuvaus palvelusta
  • Palveluntarjoajan on annettava tietoa palvelun käyttöön tarvittavasta tuotteesta.
    • Jos digitaalisen palvelun käyttäminen edellyttää toimiakseen tuotetta palveluntarjoajan on annettava saavutettavuusselosteella tietoa myös siitä, miten kyseinen tuote liittyy digitaaliseen palveluun, millaiset esteettömyysominaisuudet sillä on ja miten se toimii yhdessä apuvälineiden ja muiden palvelun käyttöä avustavien järjestelyjen kanssa.
  • Palveluntarjoajan on annettava tieto palvelukohtaisten lisävaatimusten toteutumisesta.
    • Palveluntarjoajan on julkaistava saavutettavuusselosteella kuvaus siitä, miten palvelussa on huomioitu kyseistä palvelua koskevat palvelukohtaiset lisävaatimukset.

Tietoa saavutettavuusselosteesta -sivulla   (Ulkoinen linkki)on lisää tietoa selosteesta ja sen tekemisestä. Sivulta löydät myös työkalun saavutettavuusselosteen laatimisen tueksi

Mitä tehdä, jos saavutettavuusvaatimuksia ei pysty toteuttamaan?

Poikkeaminen saavutettavuusvaatimuksista

Palveluntarjoaja voi poiketa digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksista, jos se tekemänsä saavutettavuusarvioinnin perusteella pystyy osoittamaan, että saavutettavuusvaatimusten noudattaminen aiheuttaa sen digitaaliselle palvelulle kohtuuttoman rasitteen tai sellaisen muutoksen, jonka seurauksena palvelun perusluonne muuttuisi perustavanlaatuisesti. Tietoa kohtuuttomasta rasitteesta on Tietoa saavutettavuusselosteesta -sivulla .

Kohtuuttoman rasitteen arvioinnissa tulee ottaa huomioon seuraavat seikat:

  1. Saavutettavuusvaatimusten noudattamisen kustannukset suhteessa toiminta- ja pääoma-kustannuksiin.
  2. Saavutettavuusvaatimusten noudattamisen nettokustannukset suhteessa nettoliikevaihtoon.
  3. Kustannusten suhde hyötyyn. Tätä arvioitaessa on otettava erityisesti huomioon vammaisten ihmisten tarpeet käyttää palvelua.

Palveluntarjoajan on tehtävä kohtuutonta rasitetta koskeva arviointi aina uudestaan, kun digitaalista palvelua muutetaan, kun valvova viranomainen pyytää sitä tai vähintään viiden vuoden välein. Tehty arviointi on dokumentoitava. Dokumentointi on lisäksi säilytettävä viiden vuoden ajan siitä, kun palveluntarjoaja on tarjonnut digitaalista palvelua.

Saavutettavuusvaatimuksista tai palvelukohtaisista lisävaatimuksista ei kuitenkaan voi poiketa kohtuuttoman rasitteen perusteella, jos palveluntarjoaja saa rahoitusta, joka on myönnetty saavutettavuuden parantamiseen, ja tämä rahoitus tulee ulkopuolista julkisista tai yksityisistä lähteistä, ei palveluntarjoajan omista varoista.

Saavutettavuuspuutteista ja -poikkeamisperusteisiin vetoamisestata ilmoittaminen

Jos digitaalinen palvelu ei täytä saavutettavuusvaatimuksia, palveluntarjoajan on ilmoitettava valvontaviranomaiselle, millaisia puutteita vaatimusten noudattamisessa on ja korjaavat toimenpiteet.

Jos palveluntarjoaja vetoaa kohtuuttomaan rasitteeseen tai palvelun perusluonteen perustavanlaatuiseen muutokseen, tulee poikkeamista koskevat tiedot ilmoittaa valvontaviranomaiselle.

Tarkemmat ohjeet saavutettavuuspuutteista ilmoittamiseksi löydät tältä sivulta .

Päivitetty