Förstasidan: Tillgänglighetskrav
Förstasidan: Tillgänglighetskrav
Meny

Vem omfattas av tillgänglighetskraven?

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster ålägger aktörer som verkar i myndighetsställning att göra sina webbtjänster, det vill säga webbplatser och mobilapplikationer, tillgängliga i enlighet med tillgänglighetskraven. Förutom myndigheter gäller tillgänglighetskraven också offentligrättsliga inrättningar och en del organisationer. Tillgänglighetskraven kan också gälla vissa aktörers webbplatser och mobilapplikationer om aktören får specialunderstöd. Dessutom omfattas också en del av privata sektorn av tillgänglighetskraven.

Vilka tjänster och innehåll gäller lagen?

Lagkraven berör i en mycket stor utsträckning innehållet och funktionerna på webbplatser och i mobilapplikationer. Lagen berör i bred skala olika webbplatser och applikationer – även sådana som primärt är avsedda för sakkunniga.

Tjänstespecifika krav och skyldigheter

I lagen om tillhandahållande av digitala tjänster finns finns tjänstespecifika kompletterande krav för vissa tjänster. De kompletterande kraven och skyldigheterna gäller följande digitala tjänster som riktar sig till konsumenter: webbutiker, e-böcker, vissa persontrafik- och banktjänster samt tjänster som ger åtkomst till audiovisuellt innehåll och kommunikationstjänster. Tjänsterna ska uppfylla tillgänglighetskraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster efter övergångsperioden, från och med den 28 juni 2025. Skyldigheterna grundar sig på EU:s tillgänglighetsdirektiv och syftet är att främja jämlikhet i det digitala samhället.

Skyldighet att anmäla brister och undantagsgrunder

De nya tillgänglighetskraven för digitala tjänster tillämpas fr.o.m. den 28 juni 2025. Det är viktigt att tjänsteleverantörerna beaktar sin lagstadgade skyldighet att underrätta tillsynsmyndigheten om deras tjänst inte uppfyller de fastställda tillgänglighetskraven eller om aktören åberopar undantagsgrunder.

Om WCAG-riktlinjerna

WCAG, det vill säga Web Content Accessibility Guidelines, är en anvisning som har utvecklats och som upprätthålls av organisationen World Wide Web Consortium (W3C). Den utgör grunden för många länders lagstiftning om webbtillgänglighet.

WCAG 2.1 Kraven i lagen

WCAG är en förkortning av orden Web Content Accessibility Guidelines, som på svenska heter Riktlinjer för tillgängligt webbinnehåll.

Instruktionsfilmer om WCAG-kriterierna

I den här videoserien går Kehitysvammaliittos sakkunniga, tillgänglighetsexpert Tapio Haanperä och planerare Raisa Rintamäki igenom de centrala riktlinjerna för tillgängligt webbinnehåll (på finska med textning på svenska). De ger också exempel på hur man kan uppfylla tillgänglighetskraven.

Övergångsperioder

Digitala tjänster som riktar sig till konsumenter enligt 3 a kap. i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, det vill säga webbutiker, e-böcker, vissa persontrafik- och banktjänster samt tjänster som ger åtkomst till audiovisuellt innehåll och kommunikationstjänster ska uppfylla tillgänglighetskraven och de tjänstespecifika kompletterande kraven från och med den 28 juni 2025.

Om tillgänglighetsutlåtandet

Varje organisation som omfattas av tillgänglighetskraven ska på sin webbplats publicera ett tillgänglighetsutlåtande som beskriver hur tillgängliga organisationens webbplatser och mobilapplikationer är och vilket innehåll som eventuellt inte är tillgängligt.