I lagen om tillhandahållande av digitala tjänster finns finns tjänstespecifika kompletterande krav för vissa tjänster. De kompletterande kraven och skyldigheterna gäller följande digitala tjänster som riktar sig till konsumenter: webbutiker, e-böcker, vissa persontrafik- och banktjänster samt tjänster som ger åtkomst till audiovisuellt innehåll och kommunikationstjänster. Tjänsterna ska uppfylla tillgänglighetskraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster efter övergångsperioden, från och med den 28 juni 2025. Skyldigheterna grundar sig på EU:s tillgänglighetsdirektiv och syftet är att främja jämlikhet i det digitala samhället.
Tjänstespecifika kompletterande krav
Ovan nämnda tjänster, alltså de som omfattas av 3 a kap. i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, ska uppfylla de allmänna tillgänglighetskrav och skyldigheter som anges i lagen. Information om kraven finns på sidan Krav för aktörer enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster . I 3a kap. i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster anges dessutom de skyldigheter och tjänstespecifika kompletterande krav som dessa tjänster ska uppfylla.
Bestämmelser om de kompletterande kraven för vissa digitala tjänster finns i statsrådets förordning (Extern länk). Härnäst följer information om de kompletterande kraven för vissa tjänster och de tilläggskrav som gäller för tillgänglighetsutlåtandet.
Kompletterande krav för webbutiker
Tjänsteleverantörer ska ge information om tillgängligheten hos produkter och tjänster som tillhandahålls i deras webbutiker om den ekonomiska aktör som svarar för produkterna och tjänsterna i fråga, t.ex. en tillverkare eller importör, har lämnat sådan information till tjänsteleverantören.
Kompletterande krav för e-böcker
E-böckerna ska vara tillgängliga så att de kan läsas och hanteras. Det här innebär att tjänsteleverantörer som tillhandahåller e-böcker ska säkerställa
- att e-böcker som innehåller både text och ljud tillhandahåller text och ljud synkroniserat,
- att e-böckers digitala filer inte hindrar tekniska hjälpmedel från att fungera korrekt,
- att användaren enligt sina egna val har tillgång till innehållet, möjlighet att navigera i filens innehåll och i den dynamiska layouten och layouten i övrigt samt att det valda innehållet presenteras på ett tydligt och flexibelt sätt,
- att alternativ återgivning av innehållet och innehållets kompatibilitet med olika tekniska hjälpmedel har möjliggjorts på ett sådant sätt att innehållet är uppfattningsbart, begripligt, hanterbart och fungerande,
- att e-böckerna har gjorts lättare att hitta genom att med hjälp av metadata ge information om e-böckernas tillgänglighetsfunktioner, och
- att åtgärder avseende förvaltning av digitala rättigheter inte blockerar tillgänglighetsfunktionerna.
Kompletterande krav för banktjänster för konsumenter
När en tjänsteleverantör tillhandahåller konsumentbanktjänster ska den säkerställa att informationen om tillhandahållandet av tjänsterna är begriplig i enlighet med nivå B2 i Europarådets gemensamma europeiska referensram för språk.
Kompletterande krav för kommunikationstjänster
Som kompletterande krav ska kommunikationstjänster tillhandahålla:
1) realtidstext utöver talkommunikation
2) totalkommunikation när det utöver talkommunikation tillhandahålls video.
De kompletterande kraven tillämpas på interpersonella kommunikationstjänster.
- Kompletterande krav för tjänster som ger åtkomst till audiovisuellt innehåll
Kompletterande krav för tjänster som ger åtkomst till audiovisuella innehållstjänster är att:
1) tillhandahålla elektroniska programguider som är uppfattningsbara, hanterbara, begripliga och robusta och tillhandahåller information om tillgänglighetskomponenterna,
2) säkerställa att tillgänglighetskomponenterna hos de audiovisuella innehållstjänsterna överförs fullt ut med adekvat kvalitet för en korrekt visning som är synkroniserad med ljud och video, så att användaren kan kontrollera visningen och användningen av dem.
Tilläggskrav som gäller tillgänglighetsutlåtandet
De tjänster som lagen om digitala tjänster tillämpas på ska ha ett tillgänglighetsutlåtande som beskriver tjänstens tillgänglighetsstatus. Dessutom ska tillgänglighetsutlåtandet innehålla nedanstående uppgifter vad gäller digitala tjänster som riktar sig till konsumenter: webbutiker, e-böcker, vissa persontrafik- och banktjänster samt tjänster som ger åtkomst till audiovisuellt innehåll och kommunikationstjänster.
- Allmän beskrivning av tjänsten
- Tjänsteleverantören ska ge information om en produkt som behövs för användningen av tjänsten
- Om det krävs en produkt för att det ska gå att använda en digital tjänst ska tjänsteleverantören i tillgänglighetsutlåtandet också ge information om hur produkten hänför sig till den digitala tjänsten, vilka tillgänglighetsegenskaper produkten har och hur den fungerar tillsammans med hjälpmedel och andra arrangemang som stöder användningen av tjänsten.
- Tjänsteleverantören ska ge information om hur de tjänstespecifika kompletterande kraven uppfylls
- Tillgänglighetsutlåtandet ska beskriva hur tjänsten i fråga beaktar de kompletterande krav som gäller för den.
På sidan Om tillgänglighetsutlåtandet finns mer information om utlåtandet och dess innehåll. På sidan hittar du också ett verktyg som stöd för att utarbeta ett tillgänglighetsutlåtande.
Vad ska man göra om man inte kan uppfylla tillgänglighetskraven?
Undantag från tillgänglighetskrav
En tjänsteleverantör kan avvika från tillgänglighetskraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster om leverantören genom en tillgänglighetsbedömning kan visa att iakttagandet av tillgänglighetskraven medför en oproportionell börda för den digitala tjänsten eller en sådan förändring i den digitala tjänsten som innebär en grundläggande ändring av dess grundläggande karaktär. Information om oproportionell börda finns på sidan Om tillgänglighetsutlåtandet.
Vid bedömning av oproportionell börda bör följande omständigheter beaktas:
- Kostnaderna för att uppfylla tillgänglighetskraven i förhållande till drifts- och kapitalutgifterna
- Förhållandet mellan nettokostnaderna för att uppfylla tillgänglighetskraven och nettoomsättningen
- Förhållandet mellan kostnader och nytta. När det här bedöms ska särskild hänsyn tas till de behov att använda tjänsten som personer med funktionsnedsättning har.
Tjänsteleverantören måste alltid göra en ny bedömning av oproportionell börda när den digitala tjänsten ändras, på begäran av tillsynsmyndigheten eller minst vart femte år. Bedömningen ska dokumenteras. Den dokumenterade bedömningen ska också bevaras i fem år från det att leverantören tillhandahållit den digitala tjänsten.
Det går dock inte att avvika från tillgänglighetskraven eller de tjänstespecifika kompletterande kraven om tjänsteleverantören får finansiering som har beviljats för att förbättra tillgängligheten och finansieringen kommer från utomstående offentliga eller privata källor, inte från tjänsteleverantörens egna medel.
Anmälan om tillgänglighetsbrister och hänvisning till undantagsgrunder
Om en digital tjänst inte uppfyller tillgänglighetskraven ska tjänsteleverantören underrätta tillsynsmyndigheten om på vilket sätt kraven inte uppfylls och korrigerande åtgärder.
Om tjänsteleverantören hänvisar till oproportionell börda eller en grundläggande ändring av tjänstens grundläggande karaktär, ska uppgifterna som gäller undantaget anmälas till tillsynsmyndigheten.Du hittar närmare anvisningar om anmälan om tillgänglighetsbrister på denna sida
Nyttiga länkar
Digital tillgänglighet och kraven i lagen om digitala tjänster – eOppiva (Extern länk)
Lag om tillhandahållande av digitala tjänsterÖppnas i ett nytt fönster (Extern länk)