Förstasidan: Tillgänglighetskrav
Förstasidan: Tillgänglighetskrav
Meny

De nya tillgänglighetskraven för digitala tjänster tillämpas fr.o.m. den 28 juni 2025. Det är viktigt att tjänsteleverantörerna beaktar sin lagstadgade skyldighet att underrätta tillsynsmyndigheten om deras tjänst inte uppfyller de fastställda tillgänglighetskraven eller om aktören åberopar undantagsgrunder.

När det gäller digitala tjänster gäller skyldigheterna följande konsumentinriktade tjänster (exklusive mikroföretag):

  • webbutiker
  • e-böcker och tjänster för e-böcker
  • vissa persontrafik- och banktjänster 
  • tjänster som ger åtkomst till audiovisuellt innehåll
  • kommunikationstjänster

Aktörerna ska göra en anmälan till Traficom i två situationer:

  1. Om tjänsten inte uppfyller tillgänglighetskraven eftersom efterlevnaden av kraven skulle medföra en oproportionerlig börda eller innebära en grundläggande förändring av tjänstens karaktär. I detta fall åberopar aktören en undantagsgrund och gör en anmälan till Traficom.
  2. Om tjänsten inte uppfyller tillgänglighetskraven. Då ska aktören anmäla bristerna och de korrigerande åtgärder som aktören vidtar för att uppfylla kraven till Traficom.

Tillgänglighetskraven och anmälningsskyldigheten gäller inte mikroföretag. 

Ett mikroföretag definieras som ett företag som:

  • har färre än 10 anställda 

och 

  • har en årlig omsättning eller balansomslutning på högst 2 miljoner euro.

Även om kraven inte tillämpas på mikroföretag, uppmuntrar Traficom dem att tillhandahålla sina tjänster i enlighet med tillgänglighetskraven.

Traficom börjar ta emot anmälningar om brister och undantag gällande tillgängligheten i digitala tjänster när lagen börjar tillämpas den 28 juni 2025. För detta vi har en anmälningsblankett på vår webbplats.

Uppdaterad