Övergångsperioder i anslutning till 3 a kap. i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster
Digitala tjänster som riktar sig till konsumenter enligt 3 a kap. i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, det vill säga webbutiker, e-böcker, vissa persontrafik- och banktjänster samt tjänster som ger åtkomst till audiovisuellt innehåll och kommunikationstjänster ska uppfylla tillgänglighetskraven och de tjänstespecifika kompletterande kraven från och med den 28 juni 2025.
Om tjänsteavtalet för en tjänst som avses i 3 a kap. i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster har ingåtts före den 28 juni 2025 kan avtalet fortsätta oförändrat under den tid det är i kraft. Avtalet får dock inte förlängas längre än till den 28 juni 2030, då tjänsten måste uppfylla tillämpliga krav.
Detta innebär att det från och med den 28 juni 2025 inte längre är möjligt att ingå nya tjänsteavtal som inte uppfyller tillgänglighetskraven och de tjänstespecifika kompletterande kraven.
Tillgänglighetskraven och de kompletterande kraven tillämpas inte på
- digitala tjänsters innehåll som har arkiverats före den 28 juni 2025.
- redan sparad tidsberoende media som publicerats före den 28 juni 2025.
- filer som har skapats med kontorsprogram och som har publicerats i den digitala tjänsten före den 28 juni 2025.
Intranät och extranät
Webbplatser och mobilapplikationer för intranät och extranät som används på myndigheters och offentligrättsliga inrättningars arbetsplatser ska uppfylla tillgänglighetskraven enligt lagen om digitala tjänster om webbplatsen eller applikationen har förnyats helt och hållet den 23 september 2019 eller efter det.
De myndigheter och offentligrättsliga inrättningar som avses i lagen om digitala tjänster ska alltså när de skaffar nya eller förnyar befintliga intranät- och extranät-tjänster försäkra sig om att tjänsterna uppfyller tillgänglighetskraven när användarna har tillgång till dem.
Kraven gäller endast webbplatser och mobilapplikationer för intranät och extranät som används på myndigheters och offentligrättsliga inrättningars arbetsplatser. Lagen om digitala tjänster ställer inte krav på intranät- och extranät-tjänster som används på privata aktörers arbetsplatser.
Arkiverat innehåll
Lagen om digitala tjänster tillämpas i regel inte på sådant innehåll på webbplatser och i mobilapplikationer som har arkiverats före den 23 september 2019.
Med arkiverat innehåll avses sådant innehåll i en digital tjänst som det inte görs några ändringar i efter att det har arkiverats och som inte behövs för aktiva förvaltningsprocesser, exempelvis för behandlingen av ett myndighetsärende.
Om det arkiverade innehållet ändå behövs för ett pågående ärende hos myndigheten ska innehållet uppfylla kraven i lagen om digitala tjänster.
Videor och ljudsändningar
Videor och ljudsändningar som publiceras på en webbplats måste har varit förenliga med tillgänglighetskraven från 23.9.2020.
Videor och ljudsändningar som är äldre än detta behöver inte tas bort från webbplatsen och de behöver heller inte retroaktivt göras förenliga med tillgänglighetskraven. Sådana gamla, icke-tillgängliga videor och ljudsändningar ska uppges i tillgänglighetsutlåtandet.
Dokument
Dokument som publiceras i digitala tjänster ska vara tillgänglighetsanpassade på det sätt som lagen om digitala tjänster förutsätter.
Lagens krav gäller emellertid inte sådana dokument skapade med kontorsprogram som har offentliggjorts före den 23 september 2018.
Om ett dokument som har offentliggjorts före den 23 september 2018 behövs för att bestämma, fullgöra eller tillgodose den berörda personens intressen, rättigheter och skyldigheter tillämpas lagens bestämmelser på det.