Käsiteltävänä olleessa kanteluasiassa oli kyse viranomaisen sähköiseen asiointiin tarjoaman verkkosivustona toteutetun turvasähköpostipalvelun saavutettavuuspuutteista.
Asian kuvaaminen
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomissa käsiteltävänä olleessa kanteluasiassa oli kyse viranomaisen sähköiseen asiointiin tarjoaman verkkosivustona toteutetun turvasähköpostipalvelun saavutettavuuspuutteista.
Asian ratkaisu
Asian ratkaisussa Traficom kiinnitti kantelun kohteena olleen palveluntarjoajan huomiota digipalvelulain 7 §:n mukaisiin saavutettavuusvaatimuksiin ja 9 §:n mukaisiin palvelun saavutettavuusselostetta koskeviin vaatimuksiin.
Ratkaisun perusteet
Traficom tarkasteli turvasähköpostipalvelua joiltain osin tarkoituksenaan selvittää, täyttääkö palvelu digipalvelulain 7 §:ssä säädetyt saavutettavuusvaatimukset. Tarkastuksessa palvelusta löytyi saavutettavuuspuutteita, ja Traficom totesi, että palvelu ei täytä kaikkia digipalvelulaissa säädettyjä saavutettavuusvaatimuksia.
Asiassa saadun selvityksen perusteella kantelun kohteena ollut palveluntarjoaja oli ollut siinä käsityksessä, että palvelu täyttäisi saavutettavuusvaatimukset. Palvelua koskevan saavutettavuusselosteen mukaan palvelu täytti kaikki Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1. tason AA vaatimukset. Palvelu oli otettu käyttöön ja seloste laadittu vuonna 2020. Palvelun saavutettavuusarviointi oli teetetty ulkopuolisella arvioijalla vuonna 2020 ja palveluntarjoaja oli korjannut arvioinnissa havaitut puutteen tuolloin.
Traficom totesi, että palveluntarjoajan on ennen palvelun käyttöönottoa varmistettava, että palvelu täyttää digipalvelulain 7 §:ssä säädetyt saavutettavuusvaatimukset, sillä palvelun on täytettävä vaatimukset heti, kun palvelu on käyttäjien saatavilla. Jotta palveluntarjoaja voi varmistua digitaalisen palvelunsa sisältöjen ja palvelun osien saavutettavuusvaatimusten mukaisuudesta, tulee palveluntarjoajan arvioida palvelun saavutettavuus riittävällä tavalla ja laajuudella. Traficom korosti, että palveluntarjoaja vastaa aina itse tarjoamansa palvelun saavutettavuudesta ja saavutettavuutta koskevista poikkeamista huolimatta siitä, kuka palvelun tosiasiallinen toimittaja on tai kuka on suorittanut palvelun saavutettavuutta koskevan arvioinnin.
Traficom totesi, ettei palveluntarjoaja ollut riittävällä tavalla varmistunut siitä, että palvelu vastaa digipalvelulain 7 §:ssä säädettyjä saavutettavuusvaatimuksia, koska palvelun edellisestä saavutettavuuden arvioinnista oli huomattavan pitkä aika. Palveluntarjoaja ilmaisi aikovansa teettää palvelulle uuden saavutettavuusarvioinnin vuoden 2026 aikana, mitä Traficom piti hyvänä menettelynä.
Lisäksi Traficom korosti, että palvelun saavutettavuusvaatimusten mukaisuutta tulee arvioida säännöllisesti ja tarvittaessa esimerkiksi palvelun muutosten tai muun päivitysten yhteydessä. Traficom korosti myös, että palveluntarjoaja vastaa palvelun saavutettavuudesta koko sen elinkaaren aikana, ja että palvelun saavutettavuus tulee arvioida uudelleen ja siinä olevat saavutettavuuspuutteet korjattava viipymättä.
Kun kanteluasia tuli vireille, palvelu ei sisältänyt saavutettavuusselostetta. Palveluntarjoaja lisäsi kantelun käsittelyn aikana palveluun vuonna 2020 päivätyn saavutettavuusselosteen, jossa palvelun todettiin täyttävän kaikki saavutettavuusvaatimukset. Traficom totesi, että palvelu ei täyttänyt kaikkia saavutettavuusvaatimuksia, joten palvelua koskeva seloste ei ollut ajan tasalla. Traficom kehotti palveluntarjoajaa huolehtimaan selosteen päivittämisestä.
Lisäksi Traficom totesi, että palveluntarjoajalla on velvollisuus ylläpitää saavutettavuusselostetta, jonka keskeisenä tarkoituksena on antaa digitaalisen palvelun käyttäjille ajantasainen kuva palvelun saavutettavuudesta ja muista palvelun saavutettavuuteen liittyvistä seikoista. Selosteen laatimista ei tule pitää kertaluontoisena toimenpiteenä, vaan selostetta on ylläpidettävä sen mukaan, miten digitaalisen palvelun sisällöt muuttuvat ja millainen vaikutus muutoksilla on saavutettavuusvaatimusten täyttymiseen. Komission selosteen mallia koskevassa täytäntöönpanopäätöksessä suositellaan, että saavutettavuusselosteen väitteiden paikkansapitävyys tarkistetaan säännöllisesti ja vähintään kerran vuodessa.
Keskeinen lainsäädäntö
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) 1–3 §, 7–12 §