Jos esimerkiksi verkkosivu tai mobiilisovellus ei ole saavutettava, voit antaa asiasta palautetta sen julkaisijalle. Voit myös olla yhteydessä Traficomiin. Lue tältä sivulta, mitä saavutettavuus tarkoittaa ja mistä asioista voit antaa palautetta.
Mitä saavutettavuus tarkoittaa?
Saavutettavuus tarkoittaa, että verkkosivua tai mobiilisovellusta on helppo käyttää ja se sopii kaikille. Ihmisen toimintarajoite tai apuväline ei saa estää verkkosivun tai sovelluksen käyttöä. Siksi esimerkiksi videossa täytyy olla tekstitys niitä varten, jotka eivät kuule puhetta videolla. Tai jos ihminen ei voi lukea, hän voi kuunnella sisällön ruudunlukuohjelmalla. Saavutettavuus tarkoittaa siis teknistä esteettömyyttä.
Suomen lain mukaan tiettyjen verkkosivujen ja mobiilisovellusten täytyy olla teknisesti saavutettavia. Lain mukaan jokaisella ihmisellä on oikeus antaa palautetta, jos sivu tai sovellus ei ole saavutettava.
Verkkosivu tarkoittaa internetissä olevaa tietoa sekä palveluja. Mobiilisovellus tarkoittaa sovellusta, joka toimii älypuhelimella tai tablettilaitteella.
Millaisten verkkosivujen ja mobiilisovellusten täytyy olla saavutettavia?
Laki saavutettavuudesta koskee kaikkia viranomaisia. Viranomaisia ovat esimerkiksi Kela, poliisi, kunta ja hyvinvointialue. Niiden verkkosivujen ja mobiilisovellusten täytyy olla saavutettavia.
Laki koskee myös esimerkiksi pankkeja, vakuutusyhtiöitä sekä joitakin postipalveluja. Lisäksi laki koskee monia järjestöjä.
On myös kuluttajille eli tavallisille ihmisille tarkoitettuja palveluja, joiden täytyy olla saavutettavia. Näitä ovat esimerkiksi:
- verkkokaupat
- sähkökirjat eli e-kirjat
- tietyt henkilöliikenteen palvelut (esimerkiksi bussi- tai junayhtiöiden sovellukset ja sähköiset liput)
- osa pankkien palveluista (esimerkiksi kuluttajaluotot)
- audiovisuaalisten sisältöpalvelujen eli suoratoistopalvelujen käyttöliittymät
Lisää tietoa saat yleiskieliseltä sivulta Soveltamisala: kuulummeko lain piiriin?
Mistä asioista voit antaa palautetta?
Onko verkko- tai mobiilipalvelussa saavutettavuusongelma, jonka takia et voi hoitaa asiaasi sähköisesti? Ongelma voi olla esimerkiksi se, että et voi täyttää verkkolomaketta tai että videossa ei ole tekstitystä. Voit antaa palautetta ja pyytää, että ongelma korjataan. Jos esimerkiksi et voi täyttää verkkolomaketta, pyydä, että saat ilmoittaa tiedot puhelimessa tai paperilomakkeella.
Miten annat palautteen?
Anna palaute saavutettavuusongelmasta suoraan verkko- tai mobiilipalvelun julkaisijalle.
Sivuilla tai sovelluksessa on saavutettavuusseloste, jos julkaisijan täytyy noudattaa lakia saavutettavuudesta. Saavutettavuusselosteessa on ohje, miten voit antaa palautetta. Usein voit lähettää sähköpostia tai täyttää ja lähettää sähköisen palautelomakkeen.
Jos kerrot yhteystietosi palautteessa, julkaisijan täytyy vastata sinulle 2 viikon aikana. Voit antaa palautteen myös nimettömästi. Silloin julkaisijan ei tarvitse vastata sinulle, mutta sen täytyy ottaa huomioon palautteesi.
Entä jos palaute ei auta?
Jos verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisija ei vastaa sinulle tai et ole tyytyväinen vastaukseen, voit tehdä kantelun eli kertoa asiasta Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille.
Traficom valvoo, että verkkosivut ja mobiilisovellukset ovat saavutettavia. Voit tehdä Traficomille kantelun, jos
- huomaat ongelman verkkosivujen tai mobiilisovelluksen saavutettavuudessa
- verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisija ei noudata lakia saavutettavuudesta
- verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisija ei vastaa sinulle 2 viikon aikana
- verkkosivuilla tai mobiilisovelluksessa ei voi antaa palautetta
- verkkosivujen tai mobiilisovelluksen julkaisija ei ole antanut sisältöä tai palvelua sinulle sopivalla tavalla, vaikka olet pyytänyt.
Traficomissa neuvotaan, mitä sinun kannattaa tehdä. Traficom voi olla yhteydessä julkaisijaan ja ohjata julkaisijaa korjaamaan saavutettavuusongelman.
Tee saavutettavuuskantelu tai pyydä selvitystä .
Esteettömyyspuutteen ilmoittaminen Traficomille
Edellä on kerrottu saavutettavuusongelmista, jotka liittyvät verkkosivuihin ja mobiilisovelluksiin. Huomasitko saavutettavuusongelman muussa kuin verkko- tai mobiilipalvelussa, kuten viestintäpalvelussa (puhelussa) tai suoratoistopalvelun televisiosovelluksessa?
Tällaista havaintoa sanotaan esteettömyyspuutteeksi, ja voit kertoa siitä Traficomille. Tee ilmoitus esteettömyyspuutteesta yhteydenottolomakkeella, joka on Traficomin sivuilla.
Yhteydenottolomake: Digitaalinen esteettömyys ja saavutettavuus | Traficom (Ulkoinen linkki)
Katso Infograafi: Oikeutesi verkkosivustojen ja mobiilisovellusten käyttäjänä tästä: