Etusivu: Saavutettavuusvaatimukset
Etusivu: Saavutettavuusvaatimukset
Valikko

Digipalvelulain vaatimukset toimijoille

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa julkista sektoria ja osaa yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioista noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Tästä osiosta löydät tietoa lain vaatimuksista ja siitä, millaisia toimijoita laki velvoittaa.

Soveltamisala: kuulummeko lain piiriin?

Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta velvoittaa viranomaisen asemassa toimivia organisaatioita tekemään verkkopalveluistaan eli verkkosivustoista ja mobiilisovelluksista saavutettavuusvaatimusten mukaisia. Viranomaisten lisäksi saavutettavuusvaatimukset koskevat julkisoikeudellisia laitoksia ja osaa järjestöistä. Saavutettavuusvaatimukset voivat myös koskea joidenkin organisaatioiden verkkopalveluja erityisavustuksen perusteella. Lisäksi osa yksityistä sektoria kuuluu saavutettavuusvaatimusten piiriin.

Mitä palveluja ja sisältöjä laki koskee?

Lain vaatimukset koskevat hyvin laajasti verkkosivustojen ja mobiilisovellusten sisältöjä ja toiminnallisuuksia. Laki koskee laajasti erilaisia verkkosivustoja ja sovelluksia - myös niitä, jotka on ensisijaisesti suunnattu asiantuntijoille.

Palvelukohtaiset vaatimukset ja velvoitteet

Laissa digitaalisten palvelujen tarjoamisesta eli digipalvelulaissa on eräille palveluille palvelukohtaisia lisävaatimuksia ja velvoitteita. Lisävaatimukset ja -velvoitteet koskevat seuraavia kuluttajille suunnattuja digitaalisia palveluja: verkkokaupat, sähkökirjat, osa henkilöliikenteen ja pankkien palveluista sekä audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelut ja viestintäpalvelut.

Ilmoitusvelvollisuus puutteista ja poikkeamisperusteista

Digitaalisten palvelujen uusia esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimuksia sovelletaan 28.6.2025 alkaen. Palvelujen tarjoajien on tärkeä huomioida lakiin perustuva velvollisuutensa ilmoittaa valvontaviranomaiselle, jos palvelu ei täytä sille asetettuja esteettömyysvaatimuksia tai jos toimija vetoaa poikkeamisperusteisiin.

Tietoa WCAG-ohjeistuksesta

WCAG eli Web Content Accessibility Guidelines on kansainvälisen World Wide Web -konsortion (W3C) kehittämä ja ylläpitämä ohjeistus. Sitä käytetään monien maiden lainsäädännön saavutettavuusvaatimusten perustana.

WCAG 2.1: lain vaatimukset

WCAG eli Web Content Accessibility Guidelines, suomeksi Verkkosisällön saavutettavuusohjeet, on kansainvälinen ohjeistus verkkosisältöjen saavutettavuudesta.

Opastusvideoita WCAG-kriteereistä

Kehitysvammaliiton saavutettavuusasiantuntija Tapio Haanperä ja suunnittelija Raisa Rintamäki esittelevät videoilla WCAG:n keskeisiä saavutettavuusvaatimuksia ja, miten ne voidaan täyttää.

Siirtymäajat

Digipalvelulain 3 a luvussa kuluttajille suunnattujen digitaalisten palvelujen eli verkkokauppojen, sähkökirjojen, osa henkilöliikenteen ja pankkien palveluista sekä audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelujen ja viestintäpalvelujen tulee täyttää saavutettavuus- ja palvelukohtaiset lisävaatimukset.

Tietoa saavutettavuusselosteesta

Jokaisen organisaation, jota lain saavutettavuusvaatimukset koskevat, on tehtävä verkkosivustoistaan ja mobiilisovelluksistaan saavutettavuusseloste ja laitettava se verkkosivuilleen.