Förstasidan: Tillgänglighetskrav
Förstasidan: Tillgänglighetskrav
Meny

Transport- och kommunikationsverket Traficom arrangerade i oktober ett dialogevenemang där man diskuterade tillgänglighetskrav och tillsyn över dem. Syftet var att öka medvetenhet om de nya kraven och höra användargruppernas erfarenheter. Deltagarna i evenemanget var särskilt organisationer som representerar personer med funktionsnedsättning eller äldre personer.

Tillgänglighetskraven är välkomna - medvetenhet måste ökas

Vid evenemanget berättade Traficoms experter om de nya tillgänglighetskraven för digitala tjänster och produkter. Dessutom behandlades användarnas rättigheter när det gäller tjänster och produkter samt de olika medlen inom tillsynen över tillgänglighet. 

Organisationerna bedömde att tillgänglighetsregleringen har tagits emot positivt inom organisationsfältet, men att informationen om de nya kraven ännu inte i bred utsträckning har nått användarna av produkter och tjänster. En del av organisationerna lyfte också fram att, vid sidan av tillgänglighetskraven, har andra aktuella teman som är viktiga för medlemmarnas delaktighet och jämlikhet krävt organisationernas och medlemmarnas uppmärksamhet, såsom FPA:s tolktjänst och den nya lagen om funktionshinderservice. 

De delvis långa övergångstiderna för tillgänglighetskraven för produkter väckte diskussion bland deltagarna. I synnerhet ser man fram emot att butikerna byter ut sina betalterminaler med pekskärm mot tillgängliga lösningar. Avgränsningen av de produkter som faller utanför regleringen har orsakat viss förvirring bland organisationernas medlemmar, eftersom man till exempel felaktigt har trott att hushållsapparater omfattas av regleringen. Inom den teckenspråkiga gemenskapen har det i sin tur väckt besvikelse att införandet av realtidstextsamtal (RTT) i nödsamtal har skjutits upp till 2027. 

Tillsynen påverkar

Traficoms experter berättade om genomförandet av tillsyn över tillgänglighet under åren 2022-2024 samt om de observationer man gjort i samband med tillsynen. Traficom använder mångsidiga metoder med vilka det är möjligt att ingripa effektivt i tillgänglighetsbrister. Tjänsteleverantörer verkar ofta förhålla sig positivt till tillsynen.

Organisationerna efterlyste tydliga anvisningar för hur webbplatsers tillgänglighet ska bedömas och hur ofta tillgänglighetsutlåtandena ska uppdateras. Det finns ingen nationell lagstiftning om bedömningen av tillgänglighet och om hur ofta tillgänglighetsutlåtanden ska uppdateras, som skulle göra det möjligt för Traficom att ge aktörerna anvisningar. Europeiska kommissionen rekommenderar dock att utlåtandets ajourhållning ses över och uppdateras en gång per år samt när det görs ändringar i tjänsten.

Centrala e-tjänster i organisationernas önskemål om tillsyn

Organisationerna hade möjlighet att framföra sina synpunkter om vilka tjänster tillgänglighetstillsynen borde inriktas på. Som viktiga tillsynsobjekt lyftes identifieringstjänster och bankernas tjänster fram samt digitala social- och hälsovårdstjänster, där det inte alltid finns alternativa sätt att sköta ärenden. Även parallella, tillgängliga lösningar till återuppringningstjänster föreslogs bli föremål för tillsyn. Det önskades också att tillsynen skulle riktas mot de största nätbutikerna. 

I de skriftliga utlåtanden som på förhand hade inkommit från organisationerna lyftes betydelsen av svenskspråkigt och lättläst innehåll fram för att förverkliga språklig jämlikhet och kognitiv tillgänglighet. Dessutom betonades i utlåtandena att viktig information och viktiga innehåll ska vara lätta att hitta i tjänsterna och att digitala lösningar inte helt kan ersätta kundservice ansikte mot ansikte. 

Kognitiv tillgänglighet, förverkligandet av språkliga rättigheter, tjänsternas användarvänlighet och mångkanalighet är en viktig del av tillgänglighet i vidare bemärkelse. Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster innehåller dock ingen reglering om dessa aspekter, och därför kan Traficom inte övervaka att de förverkligas med stöd av den lagen.

Organisationernas respons stödjer Traficoms framtida tillsyn

Organisationernas synpunkter är värdefulla för Traficom när inriktningen av tillsynen planeras. De önskemål om tjänster som ska omfattas av tillsyn som organisationerna har framfört har också utnyttjats under varje tillsynsperiod, till exempel när tillsynens branscher och enskilda tjänster har fastställts. 

Tillgänglighetsdirektivet innehåller inte något motsvarande myndighetsdrivet tillsynsprogram som det som Europeiska kommissionen har fastställt för webbtillgänglighetsdirektivet. Traficom har dock möjlighet att också granska tillgängligheten i fråga om de tjänster och produkter som omfattas av tillgänglighetsdirektivets tillämpningsområde och vid behov ge tjänsteleverantörer och ekonomiska aktörer vägledning om dem. 

Läs mer: Dialog om digital tillgänglighet (28.10.2025) - presentationsmaterialet [linkki FI: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/fi/yleista-saavutettavuudesta/tilaisuuksien-esitysmateriaalit || linkki SV: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv/om-webbtillganglighet/presentationsmaterial-evenemang]

Uppdaterad