Selkokielinen oikeutesi-sivu

Lain mukaan jokaisella ihmisellä on oikeus antaa palautetta verkkosivujen julkaisijalle, jos verkkosivut eivät ole saavutettavat. Saavutettavat verkkosivut löytyvät helposti. Niitä on helppo ymmärtää ja käyttää.

Keitä laki saavutettavuudesta koskee?

Laki saavutettavuudesta koskee kaikkia kuntia ja valtion viranomaisia. Siis esimerkiksi Kelan, poliisin ja Helsingin kaupungin verkkosivujen pitää olla saavutettavia.

Laki koskee myös esimerkiksi pankkeja, vakuutusyhtiöitä ja postia. Lisäksi laki koskee monia järjestöjä.

Katso lisätietoja, keitä laki verkkosivujen saavutettavuudesta koskee (sivut ovat yleiskieliset).

Milloin voit antaa palautetta?

Voit antaa palautetta sen jälkeen, kun verkkosivujen pitää olla lain mukaan saavutettavat. Useimpien verkkosivujen pitää olla saavutettavia 23.9.2020 alkaen.

Katso lisätietoa siirtymäajoista (sivut ovat yleiskieliset).

Mistä asioista voit antaa palautetta?

Voit antaa palautetta verkkosivujen ongelmista, jotka liittyvät saavutettavuuteen. Saavutettavuuteen liittyvä ongelma voi olla esimerkiksi se, että et pysty täyttämään verkkolomaketta tai että videossa ei ole tekstitystä.

Jos et voi käyttää verkkosivuja saavutettavuuteen liittyvän ongelman vuoksi, voit pyytää verkkosivujen julkaisijalta sisältöä sinulle sopivassa muodossa.

Esimerkiksi jos et voi täyttää verkkolomaketta, voit pyytää, että saat hoitaa asian puhelimessa.

Voit myös kysyä verkkosivujen julkaisijalta, miksi verkkosivuilla on saavutettavuuteen liittyviä ongelmia.

Miten annat palautteen?

Anna palaute suoraan verkkosivujen julkaisijalle. Lähetä palaute sivuilta löytyvällä lomakkeella tai sähköpostilla.

Jos annat palautteen omalla nimelläsi, verkkosivujen julkaisijan pitää vastata sinulle kahden viikon kuluessa.

Voit antaa palautetta myös nimettömänä. Silloin verkkosivujen julkaisijan ei tarvitse vastata sinulle, mutta sen pitää silti ottaa huomioon palautteesi.

Entä jos palaute ei auta?

Jos verkkosivujen julkaisija ei vastaa palautteeseen tai jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit ottaa yhteyttä Etelä-Suomen aluehallintovirastoon (avi).

Avi valvoo, että viranomaisten verkkosivut ovat saavutettavia eli helppoja käyttää ja ymmärtää. Voit tehdä aville ilmoituksen, jos

  • verkkosivujen julkaisija ei noudata lakia saavutettavuudesta
  • verkkosivujen julkaisija ei ole vastannut sinulle kahden viikon aikana
  • verkkosivuilla ei voi antaa palautetta
  • verkkosivujen julkaisija ei ole antanut sisältöä sinulle sopivassa muodossa, vaikka olet pyytänyt sitä.

Ilmoita ongelmasta saavutettavuudessa

Avissa neuvotaan, mitä sinun kannattaa tehdä.

Ilmoituksen perusteella avi voi esimerkiksi kertoa verkkosivujen julkaisijalle, miten saavutettavuuteen liittyvä ongelma pitäisi korjata.

Voit pyytää apua verkkosivujen julkaisijalta

Sinulla on oikeus saada apua ja neuvoja, kun käytät viranomaisten verkkosivuja.

Jos sinulla on ongelmia verkkosivujen käytössä, ota ensin yhteyttä siihen viranomaiseen, joka on julkaissut verkkosivut.

Viranomaisten verkkosivuilla pitää olla yhteystieto, josta voit pyytää apua.